Overzichtsfoto distributie

Distributieriem

Tijdige vervanging distributieriem bij Autobedrijf Manoli voorkomt een kostbare reparatie

 

Het vervangen van een distributieriem wordt door automobilisten soms als kostbaar ervaren. Voor sommige wagens, afhankelijk van de complexiteit van het motorblok, is dit misschien zo, maar niet vervangen is geen optie. Eenvoudig gezegd drijft de riem diverse onderdelen aan die er samen voor zorgen dat de motor perfect in balans draait. ‘Verloopt’ deze getande riem over zijn tandwielen, of breekt de riem, dan zijn de gevolgen niet te overzien. In het ergste geval is de motor total loss en dat betekent pas echt een kostbare reparatie. Bij Autobedrijf Manoli in Dilsen-Stokkem bent u verzekerd van het tijdig en vakkundig vervangen van de distributieriem voor een vriendelijke prijs.

 

Wat doet een distributieriem?

De getande distributieriem loopt over diverse ‘vlakke’ tandwielen op het motorblok en wordt op spanning gehouden door spanrollen. Bij montage van de riem moeten alle draaiende delen van de motor waarover de riem draait in exact de juiste positie staan. ‘Op tijd’ heet dat in vaktermen. Hierdoor gaan de kleppen precies op het juiste moment open en dicht bij een bepaalde stand van de zuigers. Dit gebeurt ook exact in de juiste verhouding tot de brandstofinspuiting en ontsteking van de bougievonk (bij een benzinemotor). Sommige motoren hebben geen distributieriem maar een distributieketting. Die zit samen met kettingspanners binnen in het motorblok en wordt gesmeerd door de motorolie. De riem zit doorgaans aan de voorkant van het motorblok en wordt droog gemonteerd, maar er zijn ook systemen waarbij de riem door de motorolie wordt gesmeerd.

 Remplacer la courroie de distribution

Waarom zijn de kosten relatief hoog?

 

De kosten van het vervangen van een distributieriem verschillen enorm per merk wagen en type motor. Algemeen kunnen we stellen: hoe complexer en hoe groter de motor, hoe kostbaarder de onderdelen en hoe langer de reparatie duurt. Gelukkig hoeft een distributieriem niet heel vaak te worden vervangen. Ook dit verschilt weer per wagenmerk en type motor, maar intervallen van 80.000 tot 100.000 km zijn heel gewoon. De distributieriem is dus iets heel anders dan de veel eenvoudiger V-riem, die bijvoorbeeld de dynamo of waterpomp aandrijft. Onze monteurs zijn thuis in alle automerken en modellen en adviseren u graag over het controleren en/of vervangen van uw distributieriem.

 

 

Team bosch car service

Uw auto is bij Bosch Car Service in goede handen